De betekenis van Marketing Database Management

De betekenis van Marketing Database Management

Marketing is geen nattevingerwerk. De inspanningen die te maken hebben met het op de markt brengen van een product of dienst vertrouwen alsmaar meer op uiteenlopende datasets. De kracht van databases om grote hoeveelheden informatie te interpreteren en te analyseren heeft de wereld van marketing volledig getransformeerd. Een goed georganiseerde marketingdatabase stelt ondernemingen namelijk in staat om meer te weten over hun klanten en hun behoeften nog beter in kaart te brengen.  

Data management  

Data management brengt marktonderzoek tezamen en houdt zich onder meer bezig met databeheer, het maken van klantprofielen, datamining en de uiteindelijke rapportage van de belangrijkste inzichten. Middels een marketingdatabase en de klantendata als aandrijvende kracht van de digitale marketinginspanningen, kan er een duidelijk beeld gecreëerd worden van hoe diverse doelgroepen het beste te bereiken zijn.  

De marketingdatabase omtoveren tot gepersonaliseerde marketing 

Doordat de marketingdatabase kan helpen om klantprofielen aan te maken en een doelgroepsegmentatie uit te voeren, maken diverse klantgegevens het mogelijk om gepersonaliseerde marketing uit te voeren. Nieuwe technologieën stellen marketeers in staat om hun klanten beter te begrijpen op basis van de wensen en behoeftes die gebaseerd zijn op diverse bronnen, zoals webacties, aankopen, social media activiteit, demografie en questionnaires. Op deze manier kunnen marketeers hun klanten segmenteren in kleine en homogene microsegmenten om zelfs te voorspellen hoe individuele klanten zullen reageren op nieuwe marketingcampagnes.  

Klantloyaliteit  

De marketingdatabase stelt ondernemingen potentieel in staat om alle beschikbare klantgegevens te gebruiken om een duurzame en wederzijds voordelige relatie op te bouwen met elke klant. Wanneer er een beter begrip is van hoe een onderneming een klant tevreden kan stellen en waarde kan bieden, dan kunnen ze alsmaar meer toegewijd worden aan de producten en diensten van een merk.  De hoogste vorm van klantloyaliteit vertaalt zich naast financieel rendement inklanten die zich actief opstellen als ambassadeur van een merk.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *